Nou, vandaag heb ik dus aan den lijve ondervonden hoe onlogisch het bij het Drive Test Centre (het Canadese equivalent voor het CBR) kan gaan.
Stap 1: de formaliteiten
Je komt binnen, zegt bij de receptie dat je voor een Ontario Drivers License komt en krijgt een nummertje. Tot zover nog niet zo bijzonder. Na een tijdje wachten mag je dan bij een loket nogmaals je verhaal doen en moet je (in ons geval) een aanvraagformulier invullen, je NL rijbewijs + bewijs van echtheid van het RDW laten zien (hadden we gelukkig aangevraagd in Nederland, maar dan nog geloven ze je niet altijd) en 85 dollar betalen. Daarvoor wordt dan weer wel gelijk aan dezelfde balie je pasfoto's gemaakt en een ogentest afgenomen. Uiteindelijk ontvang je een formulier waarmee je je theorie mag gaan doen.
Stap 2: het theorie-examen
Een paar meter naast de balies is een kamer van, ik denk, drie bij vier meter met daarin 9 stoeltjes met zo'n half blad eraan vast. Daarin wordt het multiple choice theorie examen afgenomen. Er staat een uur voor, maar er zijn geen vaste start- en eindtijden. Als je het aandurft kan je dus binnenlopen, of niet. De examinator pakt een test, scheurt de antwoorden van de zijkant (als je goed over de balie gluurt, kan je gewoon afkijken) en geeft de vragen aan de kandidaat. 20 vragen over de 'rules' en 20 over verkeersborden. Die verkeersregels-vragen zijn vaak echt onzinnig en gaan over zaken als "na hoeveel strafpunten ben je je rijbewijs kwijt en voor hoe lang" en "hoeveel dagen heb je om naam- en/of adreswijzigingen door te geven" en ga zo maar door. Echt heel erg nuttig! Al dit soort dingen had ik dus ook maar 1 keer doorgelezen in het boek, want ja, wat moet je met die informatie. Helaas had ik wel 6 vragen die betrekking hadden op deze regels en het merendeel had ik fout, met als gevolg dat ik voor dit deel van het theorie-examen ben gezakt. Gelukkig kan je het direkt over doen, als je tenminste eerst weer bij de receptie een nummertje haalt, wacht (en wacht) en aan de balie 10 dollar betaalt. Dan meld je je weer in het test-hok en vijf minuten later ben je GESLAAGD!!
Stap 3: Het G1 rijbewijs
Zonder af te rijden krijgen wij direct het G1 rijbewijs. Dat is 12 maanden geldig en daarmee mag je alleen de openbare weg (geen snelweg) op als je iemand met een G rijbewijs (fully licensed) met meer dan 4 jaar ervaring in de passagiersstoel bij je hebt. Over 3-6 weken krijgen we ons G1 rijbewijs in de bus.
Stap 4/5: Het G rijbewijs
Aangezien wij kunnen bewijzen dat we over voldoende rijervaring beschikken mogen we een afspraak maken voor het praktijk-examen. Normaal gesproken ga je (na minimaal 12 maanden wachten en rijervaring opdoen) eerst op voor het G2 rijbewijs, maar wij mogen direct afrijden voor het G rijbewijs, waarmee je dus echt zelfstandig en overal mag rijden. Nu maar hopen dat we ook slagen, want anders moeten we wel eerst het G2 halen. Om de afspraak te maken voor het praktijkexamen mag je weer in de rij bij de receptie voor een nummertje en vervolgens wachten tot je bij een balie de afspraak kan maken en 75 dollar betalen.
"Mevrouw, ik heb een gaatje op donderdag 18 oktober"... Oeps, dan al? Martijn had pas half november een afspraak, maar blijkbaar heeft er iemand afgezegd en dus moet ik nu als de donder wat rijervaring gaan opdoen. Voor de zekerheid toch maar een lesje boeken om erachter te komen waar ze hier op letten/belang aan hechten, want in al die jaren heb je toch je eigen rijstijl gekregen.
O ja, er hingen in dat kantoor ook posters met (uiteraard) reclame van rijscholen. Je bent hier niet verplicht om les te nemen bij een officiele rijschool, maar dan mag je ook de snelweg niet op. Ga je wel lessen bij een rijschool, dan krijg je 25 uur theorie en wel 10 uur praktijkles, nee ik heb het echt niet verkeerd begrepen; de regeltjes zijn hier gewoon veel belangrijker dan rijervaring!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten