zaterdag 9 augustus 2008

Tobermory dag 2

Een wekker heb je hier niet nodig: De veerboot Chi-Cheemaun (Big Canoe in het Ojibwe) vertrekt om 7 uur uit de haven en laat dat duidelijk horen!

Christine vertelde ons gisteren dat ze hier al weken geen regen hebben gehad -en het toch eigenlijk wel nodig hebben gezien de staat van het gras. Toen wij vanmorgen wakker werden bleken haar gebeden te zijn verhoord; het goot! Een paar uur en een heerlijk ontbijtje later klaarde het zowaar een beetje op en zijn we naar het visitor's centre van het Bruce Peninsula National Park gereden.

We hebben eerst de 20-meter hoge uitkijktoren beklommen en zijn daarna het visitor's centre zelf ingegaan. Dat is wel een aanrader trouwens: Ze hebben een heel interactieve tentoonstelling over de omgeving en ook voor kinderen is er genoeg te doen en te zien.

Omdat het nog steeds droog was hebben we de wandeling naar Little Dunks Bay gemaakt (ca. 1 km enkele reis). Mooie natuur en Jesper heeft er met stenen kunnen gooien. Als het de komende dagen nog een keer zonnig wordt, komen we wel terug om mooiere foto's te maken.

Nog een Nederlands gezin uit Toronto ontmoet die hier precies een maand later zijn komen wonen dan wij. Ze zijn nu op een camperrondreis (zie blog van de Familie Bronkhorst). De camper hebben ze van een particulier uit Mississauga gehuurd voor een aantrekkelijke prijs. Je begrijpt dat we even email-adressen hebben uitgewisseld!

Op de terugweg langs Big Tub Harbour gereden en bij de vuurtoren naar alle duikers gekeken - mensen en watervogels. Vanwege de regen hebben we de rest van de middag in het huisje doorgebracht. Gelukkig is onze suite heel ruim, dus hebben we geen opgesloten gevoel.

's Avonds naar het dorp gereden en gegeten bij The Lighthouse Restaurant & Tavern. De kaart zag er wel goed uit, prijzen ook, maar de inrichting liet nogal wat te wensen over. Het programma Restaurant Makeover zou hier nog een hele klus aan hebben.

Nu geloven we ook wel dat de mensen hier niet al te geinteresseerd zijn in mode en randverschijnselen. Is ook wel moeilijk als de eerste 'grote' stad op een half uur rijden ligt en je voor een beetje shoppingmall nog verder weg moet. Vroeger draaide de economie hier volledig op de (forel)vis- en houtindustrie. Maar toen de forellen verdwenen is het dorp overgestapt op toerisme en dus heeft het alles in huis dat de buitensport-liefhebber (duiken en wandelen) nodig heeft. Verder zijn er aardig wat restaurantjes en coffeeshops en een kleine supermarkt -wel met uitgebreid Sobeys assortiment trouwens.

NB. Wat wel zelfs in deze uithoek is doorgedrongen: tientallen smaken koffiebrouwsels. Nadat we twee keer lang in de rij hadden gestaan voor een ordinaire beker thee omdat ze uren bezig waren met het maken van 3 mocha-lattes of french vanilla achtige koffies, kwamen we erachter dat de afhaalpizzeria ook thee verkocht; niks wachten en het scheelde nog de helft ook!