zondag 29 maart 2009

Around The Bay in een kleine 3 uur

Update: foto verslag, videotour parcours

Vandaag was de 115e Around the Bay Road Race in Hamilton. Zoals de titel al zegt is het een rondje om de Bay van Hamilton, een nogal grauwe industrie (staal) stad op zo'n 20 km hier vandaan met ruim een half miljoen inwoners. Wij horen om ons heen zoveel verhalen over Hamilton dat we er in anderhalf jaar nog nooit zijn geweest... behalve op de 403 of de QEW, op de snelweg dus er snel doorheen.

Vooraf
Zoals dat hier bij alle races gaat moet je op een van de dagen vooraf aan de race je "race kit" ophalen. Je krijgt dan je bib, chip, shirt, goodies en er is een soort van markt met alle aanbieders van loopspullen en veel van de andere grotere races hebben hier stands om je over te halen toch absoluut hun race te komen lopen. Ik ben vrijdag -vroeg- uit werk naar het Copps Coliseum gereden waar de expo was. Naast alle gebruikelijke zaken ook een nieuwe bril gekocht, precies degene die ik in een boekje had gezien.

Het is niet de bedoeling dat dit een echte race gaat worden, hopelijk zal het tussen een training en een race inzitten. Mijn huidige marathon doel zal tussen 4 en 4.15 zijn, zoals jullie gelijk weten komt 4.15 in 42.2 km overeen met zo'n 6 minuten/km. Dus heel makkelijk rekenen is dat ik de ATB in 3 uur wil lopen, 10 km/uur. Ik heb pas een keer eerder zo'n afstand gelopen, maar dat was op een zondag training en dan is het tempo rustig om gewoon die afstand eens af te leggen. Verder heb ik deze week weinig gelopen, mijn directe collega Lorenz vertrekt komende donderdag naar KN Bogota (Columbia) en hier hebben we verschillende afscheidsfeestjes voor gehad deze week...

Race
Eindelijk eens Nederlands weer! Vanaf zaterdagavond is het gaan regenen, graad of 7 en een lekker fris windje om het af te maken. Het gevolg is dus dat ik als een vrouw voor mijn la met loopkleding heb gestaan en geen idee had wat ik aan moest doen. Uiteindelijk maar iets aangedaan en de hele rugzak volgeladen. Pavan was hier iets voor 8 uur en samen zijn we naar Hamilton gereden. Op de snelweg alleen maar auto's gezien met andere hardlopers erin, iedereen op weg voor het jaarlijkse uitje in Hamilton. Gelukkig konden we dicht bij de start/Copps parkeren en in de stromende regen zijn we naar het Copps gelopen. In plaats van de geplande warm-up run met mijn clinic groep hebben Pavan en ik lekker op de tribune van Copps gezeten, rustig warm en droog wachten op de race.

Vlak voor de race werd de regen wat minder en besloten we bij de 0,01% minderheid te horen en in shorts te gaan. Verder bij dezelfde minderheid zonder jas, alleen Craft shirt korte mouw en een lange mouw loopshirt, pet voor de regen, bril en de fuelbelt voor al het eten en de gel voor onderweg.

Iets na half 10 gingen we met zo'n 6000 anderen onderweg voor onze 30 kilometer. Eerst zo'n 10 km door Hamilton, vervolgens een kleine 10 km langs Lake Ontario om vervolgens de heuvels op North Shore te lopen met finish in Copps. Ik heb helemaal volgens schema kunnen lopen, elke 5km ging het iets sneller en de trainingen op North Shore hebben heel veel geholpen om de heuvels over te komen. Goed dus voor het zelfvertrouwen, al viel het wel tegen dat mijn benen het erg zwaar hadden en de laatste paar km was ik bang dat een verkeerde beweging wel eens kramp zou kunnen opleveren. Mijn resultaat volgens de chip:
1e 10km 59.44
2e 10km 58.38
3e 10km 58.19 (incl de heuvels)
Ik kwam dus in een Copps, gevuld met een paar duizend man, na 2.56.40 binnen en heb een heerlijke race gehad. Betreft tijd heerlijk gelopen, ondanks de extra meters om de plassen te ontwijken zijn mijn km tijden constanter dan ooit, zie mijn garmin en klik daar op splits. Alleen die benen.... ik had wel even wat tijd nodig na afloop, lekker even onderuit met mijn loopvriendjes/ dinnetjes van de clinic, even eten en vooral rekken.

Ik had wat extra tijd want Pavan wilde zwaar ondertrained even met mij meelopen. Niet dat ik nu zo snel loop, maar voor hem was het toch wat teveel van het goede. Na 9km heeft hij een tandje teruggeschakeld en heel netjes de eerste 20km gelopen. Maar ja, toen kwamen de laatste 10 en de heuvels, ondanks dat wij daar al samen hadden gelopen en daar heeft hij bijna 20 minuten verloren. Maar toch nog 3.18 gelopen met maar heel weinig training, echt heel knap en dat mij zeker niet gelukt.

Achteraf
Zijn wij samen heel rustig teruggelopen naar de auto en hebben we fris gedouched onze energie weer aangevuld. Heerlijk de bbq aan, IN HET ZONNETJE, hebben we als late lunch ons tegoed gedaan aan Licksburgers en steak.
Nu maar hopen dat de lift morgen niet kapot is op werk, Pavan en ik werken op de 12e...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Martijn,

Dat ziet er veelbelovend uit voor Ottawa,ik vind het vooral goed dat je zo regelmatig gelopen hebt.Nu maar hopen dat vandaag alles moe maar wel gezond aanvoelt en dat de lift niet in onderhoud is. Groeten pa!

Richard zei

Gefeliciteerd. Het feit dat je sneller werd is een heel goed teken. Zeker omdat de heuvels in het laatste stukje zitten. Congrats.