woensdag 4 maart 2009

Smoke Free

Mijn vrijwilligerswerk in het ziekenhuis wordt steeds leuker: Om te zorgen dat ik me vooral niet ga vervelen, verzinnen de dames van de PR afdeling de laatste tijd meer inhoudelijke projecten voor me. Nu verveel ik me niet snel, maar echt uitdagend was het werk de afgelopen maanden niet. De laatste twee weken had ik wel iets leuks te doen. Ik moest materiaal verzamelen/maken om de mobiele displays in de drie ziekenhuizen mee te vullen. Het onderwerp: "Halton Healthcare goes Smoke Free".

Door middel van de Smoke-Free Ontario Act (ingesteld op 31 Mei 2006), beschermt de regering van Ontario de gezondheid van alle Ontarians door het roken te verbieden in alle bedrijfsruimten en openbare gebouwen en door verkopers verplicht te stellen tabaksproducten uit het zicht te zetten totdat de koop gesloten is, de zgn. Tobacco Display Ban. Je ziet dan ook overal verbodsbordjes waarop staat dat je 9 meter afstand van de deur moet houden als je wilt roken. Het voor niet-rokers komische gevolg daarvan is dat je midden in de winter overal mensen buiten ziet staan, totaal onbeschermd van de elementen om even heel snel een peuk te roken.

Vanaf 21 januari van dit jaar is het ook verboden te roken in een voertuig als daarin kinderen onder de 16 jaar aanwezig zijn. Dit heeft al voor een rare situatie gezorgd: Onlangs werd een 20-jarige man aangehouden voor deze overtreding en terwijl hij op de bon werd geslingerd (max. 250 dollar), stak zijn 15-jarige passagier naast de auto een sigaret op! Uiteraard wordt de bon aangevochten...

In navolging van andere (gezondheids) instellingen neemt het ziekenhuis nu de volgende stap: het totale grondgebied van Halton Healthcare wordt verboden-te-roken-gebied, dus ook de parkeergarages -en auto's in die parkeergarages en eventuele bedrijfsauto's. Personeel, bezoekers en patienten moeten dus vanaf 1 juli iets verder lopen om te kunnen roken. Dat zal nogal wat aanpassingen vergen en daarom gaan we het nu al communiceren.

Een van de kleine displays voor Georgetown en Milton:
De komende maanden zal de informatie op de displays regelmatig veranderen en steeds specifieker worden, want de plannen zullen nogal wat vragen oproepen bij personeel en patienten. Voorlopig dus even genoeg te doen voor Amanda!

Geen opmerkingen: