dinsdag 4 november 2008

Update Jesper

Al een tijdje heb ik een onderwerp 'in de wacht staan', dus laat ik het maar eens neerpennen voor het er niet meer van komt: DE ZINDELIJKHEIDS TRAINING. Afgelopen zomer liep Jesper soms al in zijn nakie door huis en tuin en ging dan ook wel uit eigen beweging naar het toilet, maar zodra meneer een luier omhad kon het hem allemaal niets meer schelen en dus hebben we het maar even uitgesteld. Op aanraden van babysitter Christie kochten we de DVD "Elmo's Potty Time" en die is de eerste tijd intensief bekeken.

Aangezien wij het zo ondertussen spuugzat waren elke keer met Jesper in gevecht te moeten voor een schone luier -ja echt, soms moet ik op hem gaan zitten, wil ik niet bont en blauw worden geschopt-hebben we inkopen gedaan; boxershorts, moeilijk te vinden voor die mini-bilpartij en wat sportbroeken, want makkelijk aan en uit te trekken. Een paar weken geleden zijn we dan (thuis) echt begonnen.

Eigenlijk ging dat direct goed en hij heeft maar twee keer een ongelukje gehad. Het is wel heel schattig dat hij steeds om bevestiging vraagt, zo van: "mama, heb ik luier om?" Hij gaat ook vaak uit zichzelf naar het toilet. De grote boodschap kostte iets meer moeite en daarvoor hebben wij de kadootjesmand ingesteld (en stickers als beloning voor plassen) en dat hielp.

Sinds vorige week gaat hij zonder luier naar school en ook dat gaat goed. Uit gemakzucht krijgt hij als we op pad gaan nog wel een luier om, maar zelfs dan vraagt hij 9 van de 10 keer om een pitstop. Laatst met Eef in het zwembad is hij ook halverwege het water uitgegaan. Nee, voorlopig heeft hij geen angst voor vreemde WC's.

Leuke bijkomstigheid van al dit WC-gebeuren is dat de scholing in de biologie is begonnen en hij nu weet dat hij een piemeltje heeft en -kinderlogica- denkt dat iedereen die heeft, ook mama. Heus, het is me al verschillende keren gevraagd. O ja, en: "plas komt uit piemeltje, poep uit de billen". Slimme vent!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Jesper,

Wat heb ik nu gelezen wordt je nu echt al een hele grote jongen.
Wij vinden het heel knap hoor dat jij zelf al naar de wc kan en geen luier meer hoeft te dragen dat is toch voor baby's en niet voor grote jongens.

Dikke knuffel,

Jan en Marcella