dinsdag 27 januari 2009

Mexico, part II

Dag 2 is weer een stranddag geworden en omdat de handdoekenrace hier al vroeg begint, zijn Martijn en Jesper al om 7 uur een bedje gaan uitkiezen (en dan hadden ze nog bijna de laatste). Martijn is wel gaan rennen vandaag; over de weg (dirt road) naar Puerto Morelos, da's ongeveer een kwartiertje rennen, als je tenminste niet door een krokodil wordt opgehouden! Ons hotel ligt in een gebied van wetlands en mangroves, de natuurlijke omgeving van krokodillen en ze komen hier dus in het wild voor, zelfs in de vijvers op het hotel.

Onze keuze voor Mexico was mede bepaald door het feit dat we, als we daar zin in hadden, ook wat natuur en cultuur konden bekijken en we hebben daarom voor 3 dagen een auto gehuurd. Op dag 3 zijn we naar Cobá gereden, een ritje van ongeveer 2 uur. Daar hebben we de Nohoch-Mul beklommen, met 42 meter de een na hoogste Maya-tempel op het schiereiland Yucatan, maar de hoogste die je nog mag beklimmen (Martijn anderhalve keer, Jesper een halve keer en Amanda ook een stukje). Het bijzondere van Cobá is dat het midden in de jungle ligt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Chichen Itzá, en op zo'n warme dag is dat wel zo lekker. We hebben niet het hele terrein verkend, want Jesper kon niet lopen vandaag, zei hij, en was dus niet te genieten.

We waren van plan op de terugweg nog bij één of twee cenotes te stoppen, een soort van grotten gevuld met water die nog wel wat zonlicht krijgen waardoor het licht er vaak erg mooi is. Maar Jesper was net in slaap gevallen en omdat hij nou niet de gezelligste is vandaag, zijn we maar doorgereden. We zijn wel gestopt in Tulúm om nog meer Maya tempels te bekijken. Over Tulúm wordt vaak negatief gedaan omdat het in historisch en bouwkundig opzicht niet zo interessant zou zijn. Wij vonden de ligging aan de zee in ieder geval heel bijzonder en waren blij dat we even zijn gegaan - het is een relatief klein terrein, dus je hebt het zo gezien- en Jesper vond het treintje naar de ruïnes toe erg leuk.

Vandaag was het helaas minder weer, erg bewolkt en zelfs wat regen, dus een goede gelegenheid om naar Croco Cun Zoo te gaan, hier 10 minuten vandaan. Deze ecologische mini-dierentuin herbergt alleen dieren die hier van nature voorkomen en je mag ze ook bijna allemaal aanraken of voeren: Je kan niet op eigen houtje door de dierentuin lopen en krijgt standaard een rondleiding van zo'n anderhalf uur.

Jesper durfde niets aan te raken, maar mij kan je echt alles in mijn handen geven! Het was ook bijzonder om echt tussen de krokodillen door te lopen. Volgens onze gids Juan, zijn ze zo gewend aan mensen dat het niet gevaarlijk is. Ik zie de krantenkoppen al voor me!

Terug via Puerto Morelos, wat op het echte centrum na bijna alleen maar uit dirt roads bestaat. Hutjes met rieten dak staan hier naast de meest fantasierijke bouwsels. In het 'centrum' even uitgestapt en een klein rondje gelopen en voor Jesper chocolademelk en yogi gekocht.

In het hotel hebben we nog even bij het zwembad gelegen. Dat vond Jesper dit keer helemaal geweldig, want vanmorgen hadden we bedden genomen die ín een ondiep stukje staan en waar je dus leuk met water kan spelen! Wel op de badlakens passen natuurlijk...

Anoniem zei

Gaaf zeg!! Wij zijn ook in Coba geweest! De foto kwam mij bekend voor.....

Veel plezier nog!
Oh ja, we gaan weer naar een huisje kijken, maar dat even terzijde.....

Groetjes je zusje

Anoniem zei

Hallo kits,

Nou het ziet er allemaal heel erg mooi en lekker uit een heel verschil met thuis waar het zo hard vries he.
Geniet er lekker van zorg voor een mooi bruin kleurtje, want dan val je thuis lekker op.
Lieve schatten een dikke knuffel van Jan en Marcella

Duende Tours zei

Heerlijk, dat dobberen in cenotes en rustig genietend in de schaduw een Maya tempel aanschouwen.

Voor mensen die meer informatie en/of foto's zoeken over de Maya beschaving wil ik graag de volgende links geven:

Vooral van sites in Guatemala hebben we veel foto's: