donderdag 9 april 2009

Gezinsuitbreiding!

Over de locatie van de kraamkamer zijn we niet echt te spreken, maar ja, erg veel inspraak hadden we niet. In haar ogen is het ongetwijfeld het equivalent van een Penthouse Suite, dus heeft mevrouw American (Red) Robin zich de afgelopen weken 3 slagen in de rondte gewerkt om het nestje op tijd af te krijgen. Waar dan in hemelsnaam, zullen jullie je afvragen. Bovenin onze mooie krans AAN de voordeur, heerlijk beschut onder het dak van de veranda.

En sinds vandaag liggen er twee zeer mooie, turquoise eitjes in! Martijn dacht even dat ik er nu al paaseieren in had verstopt... Maar goed, de komende tijd zullen wij dus zeer voorzichtig de deur in en uit moeten gaan. Ik heb nog even overwogen voorlopig de achterdeur te gebruiken, maar ten eerste kan die niet van buiten op/van slot en zodra we de garage open doen is de vogel 'toch al gevlogen'.

We hebben dus weer een mooie aanleiding Jesper iets te leren, in real life en real time! Al heb ik hem vandaag helaas ook de andere kant van de levenscyclus van een vogel (heel toevallig van dezelfde soort) moeten leren: Op het observatiedek van Springridge Farm lag een dode Robin, waarschijnlijk tegen het glas van het hek gevlogen. Dat was wel even schrikken voor Jesper en mijn hele uitleg -onder het genot van een krentenbol, op twee meter van het onfortuinlijke beestje- was niet helemaal aangekomen. Ik besloot hem mee naar beneden te nemen en door het personeel te laten weggooien (liever dat dan hem te laten liggen voor de Turkey Vultures). Eerst mocht dat niet, want dan zou ik ziek worden -dat deel had hij dus wel begrepen- en nadat ik beloofde een zakdoekje te gebruiken mocht het wel, maar moest ik heel voorzichtig doen, zodat hij geen pijn zou hebben. Zo schattig!

Thuis kwam Jesper er nog even op terug en vroeg of de vogel door Farmer John in de groene bak was gegooid of misschien in de WC? Aangezien wij, sinds we Jesper hebben, ons nog niet op die manier van huisdieren hebben moeten ontdoen, vraag ik me af waar hij dat nu weer van heeft.

NB. De Noord-Amerikaanse Robin is vanwege zijn rode borst vernoemd naar ons Roodborstje (al zijn ze niet echt gerelateerd), maar net zoals veel dingen hier, is ook deze een paar slagen groter! De komende vier weken houden we jullie op de hoogte, hopelijk krijgen we geen problemen als de eitjes eenmaal uitkomen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Amanda Martijn en Jesper,

Gezellig hoor een nieuwe familie alleen zitten ze op een niet al te lekker plaats he zo boven de voordeur. De eieren zie er inderdaad mooi uit zeg heel apart.
Nou geniet er nog maar van want voor je het weet zijn ze weer gevlogen.

Lieve schatten dikke knuffel en fijne dagen gewenst.

Jan en Marcella

Anoniem zei

Hoi luitjes,

Wel leuk z'n aparte kraamkamer in je krans,hoop dat de eitjes uitkomen en wij over 5 weken het nieuwe grut nog kunnen bewonderen. Dus heel zachtjes met de deur doen.

Groetjes
dikke kus Eef

Albin zei

Hoi jongens,
de informatie in het artikel klopt niet geheel: de Red Robin komt uit de merel familie, en is de tegenhanger van de Europese merel. Ondanks zijn rode borst heeft hij niet veel te maken met 'onze' roodborst.
Liefs uit Amsterdam,
Albin & Katinka