vrijdag 11 februari 2011

Verhaaltjes voor het slapen gaan

Jesper is op het moment erg met de dood bezig, een begrip dat we hem al redelijk vroeg hebben moeten uitleggen aangezien onze straat aan een begraafplaats grenst. Hij weet ook van zijn opa Koos, of zoals hij het zegt: "Mijn opa die dood is."Vanavond begon hij weer: "Mama, wat gebeurt er als je dood bent? Is er dan niets meer?" Oh, help, moet ik nu vertellen wat ik persoonlijk denk, of zal ik de katholieke gedachtengang volgen? (zoals ik heb beloofd tijdens Jesper doop) Laat ik eerst het 'water'  even testen: "Hebben ze je dat niet verteld op school?" Ja dus. "Nou, sommige mensen geloven dat er leven is na de dood, in de Hemel bij God." Inderdaad, dat komt hem bekend voor en hij begint direct van alles te vertellen.


Tot zover gaat alles dus goed, maar dan gaat het kinderbrein aan de slag: "Mama, Heaven is in outerspace, dus als je dood bent ga je in een space ship en dan ben je een soort astronaut." Nou, dat lijkt me helemaal geweldig om na je aardse leven zo'n avontuur te mogen meemaken!

Volgende vraag: "Gaat iedereen dood?" "Nou, niet alleen iedereen, ook dieren en planten". "Maar hoe komen er dan weer nieuwe?" "Dieren worden net als mensen geboren, die komen ook uit hun mama's buik, hondjes bijvoorbeeld. Maar niet alle dieren komen uit hun mama's buik. Weet jij waar ze nog meer vandaan kunnen komen?" "Uit de winkel! Of van de Humane Society! Daar kun je ze ook kopen!", zei hij, trots dat hij alles van het bezoek van de Dierenbescherming had onthouden.

Nadat wij waren uitgegierd hebben we voor de volledigheid nog maar het voorbeeld van de kip en het ei aangehaald en vissen natuurlijk: Ik geloof dat Nemo morgen op het programma staat.

Geen opmerkingen: