donderdag 25 februari 2010

Halifax februari 2010

De haven van Halifax
Eindelijk zijn Jesper en ik in een andere Canadese provincie geweest! Normaal gesproken geen aanrader in dit jaargetijde, maar aangezien de familie Wanningen er nu twee maanden verblijft (en we deze zomer waarschijnlijk niet ver komen gezien de gezinsuitbreiding) heeft Martijn toch maar een business trip aangevraagd. En dus vlogen we vrijdagmiddag 19 februari naar Halifax, Nova Scotia, toch nog bijna twee uur vliegen van Toronto.

Peggy's Cove Lighthouse
Direct na aankomst heeft Martijn Frederike's zwemvest afgeleverd (ze wonen twee blokken van het Radisson Suites Hotel waar wij verbleven) en op de terugweg een heerlijke pizza meegenomen bij aMano, een aanrader! Zaterdag zijn we halverwege de ochtend met z'n allen naar Peggy's Cove gereden, een nog authentiek vissersdorp met wel 50 inwoners! Konden we eindelijk weer eens uitwaaien aan zee, al hebben we het vanwege de koude wind niet al te lang uitgehouden en zijn snel restaurant Sou'Wester ingedoken voor de lunch.

Swissair 111 monument
Op de heenweg waren we eerst gestopt bij Terence Bay voor het memorial voor de SS Atlantic; een oceaanstomer van White Star lines (waarvan later de Titanic was) die hier op 1 april 1873 op de kust liep. Terug via The Whalesback alwaar een memorial voor Swissair flight 111 is opgericht. 's Avonds heeft Harry heerlijke worstjes en natuurlijk vis op de BBQ bereid. (Het is even een overgang)

Zondag hebben we een klein rondje Halifax gemaakt: Waterfront, Theodore Too, lunch en vervolgens naar het Discovery Centre, een soort Science Centre in het klein, maar wel volledig op de jonge bezoeker gericht. De papa's en kids zijn nog het zwembad van ons hotel ingedoken en daarna hebben we met zijn allen afhaal-Thai gegeten in Lower Water Street.

Op maandag en dinsdag moest Martijn 'gewoon' naar kantoor, dat toevallig naast dat van Harry ligt. Wij hebben de ferry van 9:45 naar Dartmouth genomen om daar (zo ongeveer in de terminal) een programma in de bibliotheek bij te wonen. Misschien niet erg toeristisch, maar toch leuk voor Jesper en Frederike. Daarna boodschappen gedaan voor de lunch en de rest van de middag hebben we in het appartement doorgebracht met knutselen, bowlen op de Wii en naar langsvarende bootjes kijken.

Dinsdag wilde ik met Jesper naar de citadel lopen en gezellig samen ergens lunchen, maar we waren de hoek nog niet omgeslagen of we kregen letterlijk de (ijskoude) wind om ons oren. "Dat wordt hem niet," dacht ik en Jesper wilde NU naar Frederike, zei hij. Dus terug naar het hotel (was wel één blok lopen), Jesper's muts gehaald en Tamara gebeld. Weer knutselen, 'concert' geven en toen het hoogtepunt van de dag, waarvoor de mannen speciaal vroeg naar huis kwamen: De 10 km schaatsen van de OS kijken... Wat een deceptie zeg! Dan maar lekker Italiaans eten bij de beneden buren halen. Altijd gezellig een etentje met de familie, ware het niet dat ze (de kinderen) allebei een melt down hadden en opeens niets lustten... Gelukkig hebben we het toch nog gezellig kunnen afsluiten.

Jesper en ik zijn rennend en Martijn is al fotograferend terug naar het hotel gelopen. Op tijd naar bed, want ons vliegtuig ging al om 9:05.

Foto's van een koud, maar gelukkig droog Halifax en omgeving vind je op Flickr.